Biwiring és torzításcsökkenés

Ismert, hogy a bikábelezésnek köszönhetően jelentősen csökken a torzítás és alkalmazásával a bikábelezhető hangsugárzók jobban szólnak, de mi van mögötte? Mitől működik? Egyúttal nézzünk kicsit az AudioQuest ZERO és BASS technológiái mögé!

A kettős kábelezéssel kapcsolatban az első meglepetés az, hogy igazából teljesen mindegy, hogy milyen típusú bikábelezhető hangsugárzóról van szó és az milyen márkájú hangfalkábellel van bekötve, a torzítás ennek hatására csökkeni fog, a hang jobb lesz. Sőt, a bikábelezés pozitív hatása még két szett egyszerű lámpazsinórral is megvalósul ahhoz képest, mint ha ugyanazt a hangfalat csak szimplán kábeleznénk. Természetesen az AudioQuest nem véletlenül fejleszt és bízik benne, hogy az ennek eredményeként megszülető termékek – elsősorban a bikábelezést a jelenlegi tudásunk szerint a legmagasabb színvonalon megvalósító legújabb ZERO és BASS kábelek – elnyerik a zenehallgató audiofilek tetszését és a lámpazsinórral szemben azokra esik majd a választásuk. Meggyőződésünk, hogy ennek végső soron az elégedettség lesz az eredménye, a zenehallgatás pedig még nagyobb élményt jelet majd számukra.

Mélyedjünk el hát valamelyest a bikábelezés elektronikai jellemzőiben!

Ha egy szimpla sztereó pár hangfalkábelt megkettőzünk és egy bikábelezhető hangsugárzó magas és mély termináljait külön-külön kábelezzük (természetesen az áthidalás eltávolítása után), majd megmérjük a mély frekvenciákat a magassugárzóhoz kötött kábelben, akkor azt találjuk, hogy azok kb. 35 dB-lel alacsonyabbak, mint ha csak szimpla kábelt használnánk. A hangfalgyártók által leggyakrabban használt 1-2kHz-es keresztváltási frekvencián és felette az intermodulációs torzítás akár 30 dB-lel is csökkenhet. A bikábelezésre előkészített hangsugárzók mindegyikében használnak keresztváltót (hangváltót), amelynek feladata a terminálra/terminálokra beérkező teljes frekvenciasávot tartalmazó jel szétválasztása és a mély frekvenciáknak a mély, a magas frekvenciáknak a magassugárzókhoz történő továbbítása. A mérhető értékek némileg változnak a hangváltó keresztezési frekvenciája és az alkalmazott szűrő meredekségének függvényében (az elsőrendű szűrő meredeksége 6dB/oktáv, a másodrendűé 12dB /oktáv, a negyedrendűé 24dB/oktáv és így tovább).

Mivel az intermodulációs torzítás mérése tipikusan az a pont, ahol két különböző frekvencia egyidejű tesztelése történik, nyilvánvaló, hogy ennek a kellemetlen problémának a százalékos aránya jelentősen csökken, ha egy mélysugárzó, amely jelentős torzítás és nem lineáris viselkedés nélkül nem tudja kezelni a magas frekvenciákat (fázis/frekvencia problémák és végső soron pisztonikus törés lép fel) eleve meg sem kapja azokat. Az előzőek fordítottja is igaz: a magassugárzó a mély frekvenciákat nem képes megfelelően feldolgozni és ha mégis azokkal bombázzák végül megég. Ezt a komoly problémaforrást a keresztváltó használatával lehet megoldani és a legtöbb hangfalba elsősorban emiatt építenek több hangszórót – ez tehát nem újdonság.

A végerősítő rá van kényszerítve, hogy jellel és árammal lássa el a hangsugárzót, ezért ki van téve a hangszóró torzításának, és meg kell birkóznia az ebből eredő elektromos problémákkal. A lehető legnagyobb egyszerűsítéssel élve a kábel nem más, mint a köztük lévő áramkör. Mivel a kábelen keresztül jelentős teljesítmény áramlik, és mivel a nagyon alacsony és nagyon magas energiájú jelek továbbítása egyidejűleg történik (intermoduláció), a kábel, miközben megpróbál energiát és jelet küldeni a hangszórónak és visszajuttatni azt a teljesítményerősítőbe, ki van téve a saját torzításának és/vagy a maga okozta veszteségnek is.

Mint ahogy fentebb a hangsugárzók keresztváltója esetén már érintettük, ha a nagy energiájú jelet (az erős basszus frekvenciákat) nem engedjük be abba a kábel áramkörbe, amely a magas frekvenciákat szállítja, akkor a teljes áramkörben csökken a modulációs torzítás. Egy tipikus kétutas hangváltó esetén a kábel ennek a rendszernek egy része, hiszen rajta keresztül zárul áramkör.

Az AudioQuest új ZERO és BASS technológiája által kínált megoldásban az a szokatlan a „hagyományos” kettős kábelezéshez képest, hogy gyakorlatilag megszünteti azt az áram kompressziót, amely mindeddig a legegyszerűbb lámpazsinórtól kezdve a legegzotikusabb kialakítású hangszóró kábelekig mindenre jellemző volt. Minden hagyományos hangszórókábeleknek van karakterisztikus impedanciája, amelynek értéke minden esetben túl alacsony a teljesítményhez vagy az áram tranzienshez képest, ez pedig nem állandó állapotú jelvesztést eredményez (az állandó veszteség egyszerűen az ellenállás és a teljesítmény hányadosa lenne). Ez a torzítás pedig az áram tranziens elmosódását vagy kompresszióját okozza. Azáltal, hogy a ZERO és BASS technológiának köszönhetően megszünteti ezt a problémát, a kábel kevésbé viselkedik úgy, mint egy saját torzításokkal és modulációval rendelkező független áramkör, hanem végre ténylegesen egy egyszerű kapcsolatként működik a hangszóró és a végerősítő között – pontosan úgy, mint ahogy a legtöbb mérnök vélekedik a hangfalkábelekről (de sajnos soha nem azok…).

Az AudioQuest BASS kábelek annak a földzaj disszipációs szabadalomnak az eredményeként születtek meg, amely Garth Powell, a Niagara tápszűrők megalkotójának nevéhez fűzödik. Ennek a szabadalomnak a hangszórókábelben történő implementációja egyedi és különleges, de lényegében egy fáziskioltó tömbről van szó, amely nem csak kiküszöböli az egyébként bármely vezető vagy kábel által felvett indukált rádiófrekvenciás zaj nagy részét, hanem működése annyira hatékony, hogy a zaj egy jelentős részét már eleve elirányítja vagy elvezeti a végerősítőtől. Ezután ennek a parazita jelnek a nagy részét veszteséggé alakítja, ami csökkentheti a hangsugárzókra kötött teljesítményerősítők tranziens intermodulációs torzítását (TIM), mert az erősítő kimeneti fokozatán megjelenő jel általában nagyon nagy sávszélességű és abban bármely indukált vagy parazita jelből származó rádiós vagy nagyfrekvenciás moduláció egy kis mértékű, de nagyon csúnya torzítást (TIM) hoz létre. Ez az egyik oka annak, hogy szinte minden végerősítő kimenő fokozatában vagy közvetlenül a hangsugárzó termináloknál használnak egy úgynevezett Zobel tagot, amely segíthet az említett probléma és minden egyébként előforduló instabilitás enyhítésében. Az AudioQuest BASS technológiája ehhez a hagyományos megoldáshoz képest még egy jelentős továbblépést jelent.

Összegezve tehát, mivel használatuk révén jelentősen csökken a torzítás, a biwire megoldások igen költséghatékony módjai a hangminőség optimalizálásának, annak ellenére, hogy a biamp-hoz képest ilyenkor még nem két külön erősítő hajtja a magas és mély hangsugárzókat. A bikábelezés a basszus energiákhoz köthető erős mágneses mezőket távol tartja a magassugárzó kábelétől, ezzel pedig lehetővé teszi, hogy a finomabb magas frekvenciák egy kevésbé zavart úton haladhassanak. A mélysugárzóból érkező „visszarúgás” csak azon a kábelen keresztül tud visszahatni az erősítőre, amivel csatlakoztatva lett, a magassugárzó kábelét ez nem érinti, kizárólag a sokkal kisebb energiájú magas frekvenciák, ennek jótékony hatása pedig a javuló hangminőségben jelentkezik.

Az AudioQuest három minőségi lépcsőben kínál bikábelezésre alkalmas hangsugárzókábeleket: a Flatrock, a Folk Heroes és a Mythical Creature sorozat tagjainak személyében.

Az FlatRock hangfalkábel család egy kifejezetten a bikábelezésre előkészített széria, amelynek bármely tagja remek belépőt kínál a bikábelezés kiaknázásához, a Single biwire konfiguráció pedig a Rocket 11-től egészen a 88-ig felár nélkül rendelhető.

Az innen történő továbblépés első lépcsőjét az AudioQuest Folk Heroes szériája jelenti, amelynek tagjai a Robin Hood és a William Tell. Ez a sorozat már kifejezetten úgy került kialakításra, hogy bikábelezhető hangfalak esetén a ZERO, SILVER és BASS kábelvariációk révén minden létező hangsugárzó és rendszerösszeállítás esetén testre szabható, de külön kábelekből álló megoldást kínál.

A jelenlegi legjobb hangfalkábeleink pedig a Mythical Creatures sorozat tagjai – a Thunderbird, a Firebird és a Dragon – az AudioQuest jelenlegi tudásának legjavát képviselik.